Køb og billån

Det kan sagtens være, at din bildrøm slet ikke skal leases, men blot skal købes. 

Jo billigere bil, og jo mindre værdi/afgiftstab, desto mere taler for, at du blot skal købe bilen. Hvis bilen er stort set afgiftsfri – fx som elbil – så kan oftest bedst betale sig at købe bilen.

Derfor tilbyder AutoWise også attraktive billån via Nordea Finans – kontakt os for mere information.

Købe eller lease

AutoWise henvender sig til premium-segmentet, og derfor vælger langt størstedelen af vores kunder at lease deres bil. Tidligere var tommelfingerreglen, at koster bilen mindre end kr. 400.000, så skal du købe den. Med leasing binder du færre penge i din bil, blandet andet fordi man ved leasing ikke betaler hele bilens afgift (som forsat udgør størstedelen af almindelige bilers pris), men kun køber afgift for den periode leasingaftalen løber.

Til gengæld betaler du moms af alle dine leasingydelser, og hvis du er privatperson, har du intet fradrag for moms. Med et billån betaler du ikke moms af dine afdrag, så her trækker matematikken den modsatte vej. Der er en række faktorer der afgør, hvornår du skal vælge leasing frem for køb.

Jo mere din bil taber i værdi (fx med et højt kilometerforbrug), desto bedre kan det betale sig at lease.

Jo længere tid du beholder bilen, desto mere ”flad” bliver kurven for bilens værditab, og det taler for at købe bilen. Alternativt starte med at lease når værditabet er stort, og senere købe bilen på fuld afgift.

Selvom du måske godt kan købe bilen til 300.000, men du i nær fremtid overvejer at købe bolig, så gør et billån på 240.000 pludselig en stor forskel, hvorimod en månedlig leasingydelse på et par tusinde påvirker dine lånemuligheder langt mindre.

Er der tale om fx en nyere Golf til kr. 300.000, så sandsynligvis mange kunder til en sådan bil om nogle år. Er det en 10 år BMW Cabriolet til 300.000, så er der også kunder til den på fuld afgift om nogle år, men der er langt flere hvis den fx kan leases på en sæsonleasing. De f.eks. kr. 15.000 i udbetaling og kr. 1.800 kr. om måneden kan de fleste mænd (det er det jo typisk) godt få godkendt af den hjemlige økonomichef.

Kostbare biler vil altid være dyrere at forsikre end billige, men det gør pokker til forskel for forsikringsselskabet, om de har en risiko på 2,5 mio. kr, eller om samme bil i en leasingkontrakt kun udgør en risiko på kr. 880.000 på bilen ”stålpris”.